Wat moet je regelen als je een woning hebt gekocht?

Je bod is geaccepteerd, gefeliciteerd! Maar wat moet je nu allemaal regelen?

Hierbij een handige chronologische lijst van alles dat je moet regelen. (Kleine toelichting: veel zaken worden geheel of gedeeltelijk door jouw aankoopmakelaar geregeld.)

  1. Breng gelijk je hypotheekadviseur op de hoogte van de woning die je gekocht hebt, de koopsom en de voorwaarden. Vraag aan je adviseur of er nog stukken zijn die hij van jou nodig hebt.
  2. Zorg dat er direct een goede taxateur wordt aangestuurd die snel (binnen 1 week) een gevalideerd taxatierapport kan leveren. Tip: laat de taxateur weten wanneer de bouwkundige keuring plaatsvindt, dan kan de taxateur tegelijk met de keuring zijn/haar opname doen. Wacht niet te lang, want de klok tikt! Die paar weken dat jij financieringsvoorbehoud hebt vliegen zo voorbij, echt waar!
  3. Mail de volgende zaken/info naar de verkopend makelaar:
    1. Jouw volledige voor en achternaam, huidige adres, mailadres, telefoonnummer
    1. Een scan of kopie van jouw paspoort (of rijbewijs) waarbij jouw foto en BSN-nummer bij voorkeur even onherkenbaar zijn gemaakt.
    1. Jouw burgerlijke staat (ongehuwd, geregistreerd partnerschap, gehuwd in gemeenschap van goederen, gehuwd op huwelijkse voorwaarden)
    1. Uiteraard ook bovenstaande gegevens van dat van jouw partner als je samen koopt
  4. Heb je een bouwkundige keuring afgesproken, plan die dan gelijk in. Probeer dit binnen 1 week plaats te laten vinden. Stem de dag en tijd af met eerst de keurder en dan de verkopende partij.
  5. Heb je 1 of meer aannemers? Regel dat met de verkopend makelaar dat je een keer langs kan komen om met de aannemer door de woning heen te gaan.
  6. Gaan jullie verbouwen, vul dan zo snel mogelijk de uniforme verbouwspecificatie in. Tip: laat je makelaar deze even voor je nakijken en ook de bouwkundige keurder tijdens de keuring.
  7. Mail deze verbouwspecificatie direct naar de taxateur zodat hij in zijn taxatie waarde na verbouwing kan uitwerken.
  8. Neem een goede notaris in de arm. Vraag deze om alvast en plekje voor jullie te reserveren op de dag dat de levering/overdracht gepland staat. Jouw makelaar kan je hierin adviseren.
  9. Als het taxatierapport binnen is, mail deze dan direct naar jouw hypotheekadviseur.
  10. Als de concept koopovereenkomst binnenkomt kijk deze dan heel goed na, laat je aankoopmakelaar deze heel goed nakijken en geef wijzigingen door en/of indien akkoord geef dit door.
  11. De verkopers tekenen eerst de koopakte en lijst van zaken. Daarna komt deze jouw kant op. Parafeer elke pagina, teken deze waar gevraagd, scan deze en zorg dat deze ZSM bij de volgende mensen terecht komt:
    1. de hypotheekadviseur
    1. jouw makelaar
    1. verkopende partij
    1. de taxateur
    1. de notaris
  12. Zorg dat je duidelijk in jouw agenda 2 dagen voor de datum afloop financieringsvoorbehoud een reminder zet: ‘financiering rond? Zo nee, dan uitstel aanvragen bij verkopende makelaar’.
  13. Ga lekker beginnen met het voorbereiden van de verhuizing.
  14. In de meeste gevallen zal je zelf van je spaarrekening ook geld moeten inleggen. Meestal is dit voor de kosten koper. Zorg dat je dit geld voor handen hebt en direct kan overmaken als de notaris jou (ca. 1 week voor de overdracht) de nota stuurt.
  15. Sluit tijdig (dat kan vaak al ver van te voren) een opstalverzekering af op de woning (bij appartementen in grote VvE’s is er meestal al een gezamenlijke opstalverzekering)
  16. Begin tijdig met adreswijzigingen, verhuiskaartjes, etc
  17. Geef de verhuizing door aan je huidige energieleverancier of sluit tijdig een nieuwe energiecontract af (overstappen.nl of op easyswitch.nl)
  18. Geef je verhuizing door aan het nutsbedrijf voor drinkwater (zoek hier welk waterbedrijf dat voor u is).
  19. Check of je paspoort nog lang genoeg geldig is!
  20. Spreek ca. 1 maand van te voren een tijdstip af voor de woning inspectie. Vaak doe je dit ca 1 uurtje voordat je bij de notaris wordt verwacht.
  21. Dag van de levering: NEEM JE PASPOORT MEE en neem de lijst van zaken meer waar de spullen opstaan die achter zouden blijven (of juist mee zouden worden genomen).
  22. Tijdens de woning inspectie controleer heel goed op bijzonderheden en neem de meterstanden op. Iets niet in orde: meldt het bij de notaris. Minimaal checken:
    1. Vraag de verkopers over er bijzonderheden zijn/dingen die je moet weten
    1. Vraag of alle sleutels aanwezig zijn en uitleg welke sleutels waar voor zijn
    1. Vraag of er dingen zijn in huis die uitleg behoeven
    1. Vraag of je telefoonnummer van verkopers mag zodat je kan bellen/appen bij post en/of vragen
    1. Spoelt toilet door
    1. Doet de verwarming het
    1. Doet warm water het
    1. Sporen van recente lekkage
    1. Rare geuren (rioolgeur)?
    1. Afvalcontainers leeg, geleegd
    1. Geen puin, zooi verstopt achter knieschotten of andere plekken die niet in zicht zijn?
    1. Alle aanwezige roerende zaken aanwezig die over zijn genomen/achter zouden blijven?
    1. Check alle apparatuur in keuken
    1. Check stoppenkast of er geen groepen uit zijn gevallen
    1. Neem de meterstanden op. Bij voorkeur gelijk even foto’s appen naar verkopers. Of meterstanden formulier invullen en ondertekenen
  23. Heb je eindelijk de sleutels, controleer dan de eerste dagen heel goed of alles goed werkt in huis, niet lekt of op bijzonderheden. Zie je iets dat niet deugt, meldt dit dan direct bij de verkopende partij.
  24. En nu….lekker genieten van je nieuwe woning!!

About Floris

Floris van Kuijeren is eigenaar van VK Makelaars (www.vkmakelaars.nl) in Haarlem en met sprankelende passie helpt hij zijn cliënten elke dag met de belangrijkste aankoop of de belangrijkste verkoop van hun leven. Ook op zoek naar in een goede makelaar in omgeving Haarlem? Bel of mail Floris: 06-47470404 - floris@vkmakelaars.nl

One thought on “Wat moet je regelen als je een woning hebt gekocht?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *